Reklamationshantering

Här hittar du information om hur du går tillväga vid ett reklamationsärende, det vill säga när något inte är som du förväntar dig.

Hantering av reklamationer

Hantering av reklamationer

Vid produktfrågor

Vi bygger vår reklamationshantering och support på Konsumentköplagen (1990:932) samt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Om du anser att vi inte följer eller tolkar lagen på rätt sätt, vänligen kontakta oss i samband med ditt ärende.

Fel på vara vid leverans

Om det är ett fysiskt fel eller skada på din produkt, eller om produkten på något vis inte motsvarar vad du anser dig ha beställt, gör följande:

  1. Fotografera och dokumentera felet så tydligt som möjligt så att vi tillsammans med dig kan komma fram till en bra lösning.
  2. Fotografera noggrant den förpackning som dina produkter levererades i så att vi kan konstatera eventuella skador som uppkommit under transporten. (Släng inte förpackningen då den utgör bevis vid eventuell transportskada.)
  3. Skicka ett mail till oss på info@atwhb.se och beskriv ditt problem så detaljerat som möjligt.

Om felet är litet, såsom saknad monteringsdetalj eller en plastdetalj som lossnat eller är skadad, kommer vi i första hand att skicka en reservdel till dig som du enkelt kan byta. Detta är det snabbaste och enklaste alternativet.

Beroende på felets natur kan vi även ge dig en viss rabatt på den köpta varan i efterhand. Om du inte känner att du har kunskap eller vilja att byta ut den skadade delen själv, får du returnera produkten till oss så att vi kan göra det åt dig. Produkten skickas sedan tillbaka till dig, vilket vanligtvis tar mellan 1-2 veckor. Vi står självfallet för alla omkostnader.

Om vi anser att felet är så pass allvarligt att du inte kan utföra reparationen själv, ber vi dig i första hand returnera produkten omgående så vi kan reparera den. Detta tar vanligtvis mellan 1-2 veckor, och vi står för alla omkostnader. I andra hand kan vi skicka en helt ny produkt direkt och ber dig då returnera den gamla produkten till oss på vår bekostnad. I tredje hand, vid särskilda omständigheter, kan vi låta dig behålla den felaktiga produkten och du gör då som du önskar med denna. I fjärde hand ger vi dig tillbaka hela köpbeloppet i form av ett tillgodohavande i vår butik. Vad som händer med den felaktiga varan bestäms från fall till fall. I sista hand återbetalar vi beloppet till ditt konto, och vad som händer med den felaktiga varan bestäms från fall till fall.

Felleverans

Om du har fått en vara som inte överensstämmer med din beställning, ta då följande steg:

  1. Fotografera och dokumentera felet så tydligt som möjligt så att vi tillsammans med dig kan komma fram till en bra lösning.
  2. Skicka ett mail till oss på info@atwhb.se och beskriv hur produkten skiljer sig från beställningen.

Beroende på felets natur kommer du få möjligheten att få en rabatt på produkten eller få en ny produkt hemlevererad. Den gamla produkten returneras till oss på vår bekostnad, om vi inte kommer överens om något annat.

Transportskada

Om du misstänker att produkten har blivit skadad under transport, exempelvis ett hål i kartongen eller ett böjt paket, ta följande steg:

  1. Fotografera och dokumentera skadan så tydligt som möjligt innan du har öppnat paketet.
  2. Packa försiktigt upp paketet. Om produkten är skadad, fotografera och dokumentera detta.
  3. Skicka ett mail till oss på info@atwhb.se och beskriv situationen.

Betalningar vid reklamationer

Då vi jobbar med inkassoföretag och tjänster såsom exempelvis Klarna, betyder det att du som kund ska betala fakturan oavsett status på beställningen. Annars riskerar du att få påminnelseavgifter. Om det däremot är ett fel med din beställning, kommer åtgärderna som står på denna sida att vidtas och om så krävs kommer pengar att betalas tillbaka till dig så fort som möjligt.

Sections: INFO